« Život
objavljeno prije 10 godina
ISTRAŽIVANJE

Razlike u potrošnji istočne i srednje Europe su goleme

Na hranu, stanovanje, energente i transport i dalje otpada najveći dio kućnog budžeta.

(Corbis)
Više o

istočna Europa

,

srednja Europa

,

RegioPlan

,

potrošnja kućanstava

,

hrana i piće

,

stanovanje

,

energenti

,

transport

,

gospodarska kriza

,

financijska kriza

,

potrošnja

Potrošnja kućanstava u 10 zemalja srednje i istočne Europe bilježi goleme razlike, pokazalo je u utorak objavljeno istraživanje austrijske savjetodavne tvrtke RegioPlan, koje je obuhvatilo i Hrvatsku.

Po rezultatima istraživanja, potrošnja kućanstava najmanja je u Ukrajini i Bugarskoj, a najveća u Sloveniji. Tako primjerice jedno ukrajinsko kućanstvo mjesečno izdvaja u prosjeku 214 eura, a slovensko 1.700 eura.

Hrvatska kućanstva troše između 900 i 1.000 eura mjesečno, slično kao i Česi, Slovaci, Poljaci i Mađari, dok se u Rumunjskoj, Bugarskoj i Srbiji ti izdaci kreću oko 400 do 500 eura, navodi se u priopćenju.

Tri su najveće skupine izdataka u svim zemljama obuhvaćenim istraživanjem, a riječ je o hrani i piću, stanovanju i energentima, te prometu i transportu. U ukupnim izdacima udio navedene tri skupine kreće se u rasponu od 48 do 70 posto.

Kako je pokazalo istraživanje, što kućanstva imaju manje novca na raspolaganju to veći dio odlazi na osnovne potrebe, poput hrane.

Tako udio izdataka za hranu iznosi 54 posto u Ukrajini, a 40 posto u Bugarskoj i Rumunjskoj. U Srbiji je taj udio 36 posto, dok se Hrvatska, Slovačka, Češka, Mađarska i Poljska nalaze otprilike na sredini - s 25 posto udjela izdataka za hranu u ukupnim izdacima.

Hrvatsko kućanstvo na duhanske proizvode i alkohol godišnje troši oko 470 eura, a na obrazovanje oko 105 eura, ili oko 4,0 odnosno jedan posto ukupnih izdataka, po čemu se ne razlikuje mnogo u usporedbi s kućanstvima ostalih 10 zemalja.

Što se tiče odmora i razonode, njihov je udjel u ukupnim izdacima najviši u Sloveniji i Češkoj i iznosi 11 posto, a slijede Slovačka i Poljska sa sedam posto, te Hrvatska i ostale zemlje s udjelom od prosječno pet posto.

Kako ističe tvrtka RegioPlan, kako bude raslo bogatstvo, tako će rasti i potrošnja na srednjoročna i dugoročna dobra poput odjeće, kućanskih aparata, namještaja, te promet i transport.

Međutim, gospodarska i financijska kriza imat će za posljedicu usporavanje dinamike potrošnje koja je proteklih godina bila jako dinamična, naglasio je RegioPlan u priopćenju. (hina/metro-portal)

12.05.2009. 20:31:44
Novi komentar
nužno
nužno